miercuri, 19 august 2009

GENERATIA PRO-GENERATIA VICTIMELOR PSIHOLOGICE

Revolutia din 1989 a marcat, fara doar si poate, o cotitura importanta in paginile istoriei nationale dar mai ales in planurile vietii: politic, social, cultural, religios, economic si nu in ultimul rand psihologic. Dar daca in celelalte planuri schimbarile, fie ele in bine sau rau, sunt in cea mai mare parte la vedere, la suprafata(exceptie facand economia subterana), datorate cu precadere contributiei mijloacelor mass-media, in plan psihologic sunt aproape imposibil de detectat de catre marea masa a populatiei.
Revolutia a inceput in plan psihologic, iar protagonistii acesteia se afla si astazi in plina activitate desfasurand impotriva propriei natiuni un adevarat razboi psihologic, cu deosebirea ca de data aceasta beneficiarul nu mai este PCR, ci grupurile de interese, ce au intotdeauna la baza cel putin unul din specialistii fostului regim, de altfel cunoscuti ca fiind printre cei mai priceputi din lume. Daca datorita unor afaceri sonore ca Jimbolia, Comtim, Rompetrol, Roman, Tractorul, Bancorex, Tigareta si multe altele se stie in buna masura ce influenta puternica au avut acestia in plan economic, actiunea psihologica asupra factorului social a fost si este cel putin tot atat de puternica si malefica. Incepand cu dezinformarea si manipularea permanenta prin uriase trusturi de presa avand retele intregi de publicatii, radiouri si televiziuni si terminand cu infiltrarea si chiar infiintarea de partide politice, a altor institutii sau organizatii, fraiele sunt tinute strans si sigur de maini puternice ce dicteaza cursul vremii….
In mijlocul acestui “macel” psihologic, plapanda, lipsita de experienta si de informatie, prin urmare cel mai usor de manipulat, se afla tanara generatie. Neavand cum sa stie ce a insemnat securitatea si ce anume putea face aceasta pana in ‘89, tinerii sunt bombardati practic zi de zi, sistematic, cu influente negative menite sa-i reduca la stadiul de simpli robotei, marionete. Principalul mijloc de manipulare al acestora este media, pe primul loc situandu-se televiziunea. Muzica este elementul media cu cel mai mare impact in randul lor si de aceea cu cea mai mare influenta asupra psihicului crud. Cultivarea in randul tinerilor a muzicii facile, comerciale, lipsita de substanta, de incarcatura emotionala, de profunzimea textului in primul rand, a muzicii bazata pe ritm in detrimentul mesajului si chiar bazata pe un mesaj negativ in care se scoate clar in evidenta importanta banilor in detrimentul sufletului, a caracterului, a cantitatii in detrimentul calitatii, au ca scop clar pentru un initiat, distrugerea spiritului.
La aceasta se adauga expunerea zilnica a unor personaje negative - escroci, criminali, infractori, nebuni, manelisti de succes etc - care devin peste noapte modele pentru acestia ajungand sa-i copieze in comportament, atitudine si aspect. In acest sens se poate vedea cu ochiul liber amploarea ce a luat-o in randul adolescentilor si chiar copiilor, manelele si hip-hop-ul, pe de o parte exprimarile anagramate pe teme ca masina tare, bani, sex, femei, vile etc, iar pe de alta parte limbajul de cartier pe teme ca puscarie, smecher, droguri, presar sau caraliu, scandal si altele…. Un alt personaj negativ ridicat la rangul de de model pentru tanara generatie este fotbalistul. Poate chiar cel mai ravnit model. La fel de incult, infatuat, si badaran, ca si manelistul sau baiatul de cartier, daca ne gandim ca acesta nu este in stare sa lege doua fraze, fotbalistul nostru scuipa, injura si se comporta ca un animal atat in teren cat si in afara acestuia, dar are in schimb ultimul tip de masina, vila de lux si un fotomodel(la fel de redus mintal ca si el), pe post de remorca.
Actionand asupra instinctelor primare, comune oamenilor si animalelor, ca dorinta de dominatie, sex, hrana, si dezvoltandu-le in detrimentul sentimentelor specific umane, a compasiunii, iubirii, creatiei, imaginatiei, muncii, gandirii, care cultiva atat personalitatea individului cat si dorinta lui de “a stii”, de “a cunoaste”, de “a fi” si nu neaparat “ a avea”, tinerii devin fara sa-si dea seama marionetele unui sistem care este capabil sa-i sacrifice pe altarul ambitiilor personale, al intereselor, al luptei pentru putere, folosindu-se cu perfidie uneori chiar de dorinta unora de a ajuta. Un exemplu la indemana sunt organizatiile de tineret ale unor partide, in special cele aflate pe primele locuri in sondaje, care se folosesc de acestia fara scrupule promitandu-le diverse recompense. Personal am intalnit zeci de tineri in campaniile electorale, facand propaganda in schimbul unor avantaje pe care nu le-au mai primit niciodata.
Un alt gen de victime ale razboiului psihologic din randul tinerilor sunt cei care nu au o situatie sociala buna, cei care provin din familii sarace si cu probleme. Acestia se confrunta zilnic cu exemple ce contrasteaza dur cu situatia lor incepand de la scoala unde colegii proveniti din familii instarite isi etaleaza cu ostentatie celularele de ultima generatie, imbracamintea de firma, masinile si alte soiuri de lucruri scumpe, inaccesibile pentru ei, in cele mai multe cazuri aroganti si nesimtiti, apeland la remarci si atacuri verbale menite sa-i umileasca. Mai grav este insa ceea ce reprezinta acestia pentru ei si anume faptul ca nu invatatura, nu cinstea, corectitudinea, responsabilitatea sau seriozitatea sunt calitatile care te ajuta sa ai o viata prospera si demna, lipsita de griji, ci dimpotriva, minciuna, lasitatea, viclenia, falsitatea si inselatoria iti asigura viitorul. Astfel se ajunge ca si acei tineri talentati si valorosi, cinstiti si corecti din ce in ce mai putini la numar, sa fie impinsi catre schimbarea in rau. Spiritul animalic, de turma este un mecanism ce functioneaza perfect si pentru a fi la fel ca ceilalti, pentru a “intra in randul lumii”, sfarsesc prin a se comporta cu totii la fel. Teribilismul isi spune cuvantul si din pacate anturajul va avea o influenta extrem de puternica asupra psihicului adolescentului, atat de puternica incat toata educatia primita in familie nu va mai conta aproape deloc.
Singurii care nu cad in aceasta plasa precum o panza de paianjen sunt cei(destul de putini ce-i drept), care au o personalitate puternica si nu pot fi influentati....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu